SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR BUAT SEMUA MAHASISWA DIPLOMA UMT

Tuesday, 6 December 2011

Siapa yang ambil berat pada saya ye?


Kadang-kadang ada orang tu, selalu marah kita…
Dia kata…
Kita ni tak ada perasaan…
Tak menjiwai dirinya…
Tak menyelami perasaannya…
Tak merasa apa yang dia rasa…
Tapi…
Saya nak tanya…
Siapa yang ambil berat pada saya ye?

Biasanya…
Kita selalu diberi amaran…
Kata kawan kita…
“kau baik-baik sikit, aku ni sensitif”…
Entah apa-apala kau ni…
Tak matang langsung…
Tapi…
Saya nak tanya…
Siapa yang ambil berat pada saya ye?

Ada kawan…
Yang memahami…
Ada juga…
Yang membenci…
Tak boleh terima sikap kita…
Perlu utamakan diri dia dulu…
Dia mesti di utamakan…
Berbanding kita…
Tapi…
Saya nak tanya…
Siapa yang ambil berat pada saya ye?

Yang menuduh…
Yang menabur fitnah…
Yang mencemuh…
Yang mengata…
Semuanya ada…
Semuanya cakap belakang…
Bila berdepan bukan main lagi…
Macam lah kita ni sampah…
Macam lah dia sahaja yang betul…
Tapi…
Saya nak tanya…
Siapa yang ambil berat pada saya ye?

Kawan-kawan…
Mungkin ada yang tak tahan…
Tak kurang juga yang `demand`…
Minta itu minta ini…
Kata itu kata ini…
Pada kita…
Pada saya…
Macam saya seorang sahaja yang buat masalah…
Tak Nampak baik pun pada saya…
Yang Nampak gelap gulita…
Busuk melantun…
Kusam dan kelam…
Tapi…
Saya nak tanya…
Siapa yang ambil berat pada saya ye?
Siapa yang kisahkan saya ye?
Siapa yang ambil peduli akan kehidupan saya ye?
Siapa yang nak bersama saya ye?
Adakah kata-kata antum sekadar puitis?
Inikah dia janji antum?

Tidak mengapa…
Saya sedar…
Siapalah diri ini…
Yang faqir dan hina…
Yang penuh dengan nista…
Siapa yang ambil berat pada saya ye?
-yang mengharapkan ampunan Tuhannya..
Raimi Al-Melakawi  Al-Banjari

Muhammad Raimi Bin Abdul Rauf.
Naib Presiden 1 Kelab Amatur Intelektual
Universiti Malaysia Terengganu.

KAI UMT-NURTURING YOUR VISION

1 comment:

Hafzan Muslim said...

Wah... Layan perasaan ke... He... =)