SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR BUAT SEMUA MAHASISWA DIPLOMA UMT

Monday 7 May 2012

Sirah Nabi Bersama Ibnu Jaafar : Sirah 1.3- Pembinaan Semula Kaabah

Kaabah telah bini oleh nabi Allah sayyidina Ibrahim 'alaihissalam untuk beribadat kepada Allah. Pembinaan kaabah ini juga dapat dilaksanakan setelah berlaku beberapa persengketaan dan permusuhan dengan penyembah-penyembah berhala pada ketika itu.


Setelah beberapa lama berlalu, kaabah yang telah dibina oleh Ibrahim Alaihissalam mulai retak-retak dan pecah. banjir yang melanda merupakan salah satu penyebab menjadikan kaabah dalam keadaan retak dan pecah. Justeru itu, puak-puak Quraisy terpaksa untuk mendirikan semula kaabah daripada terus hancur. kemuliaan dan keagungan kaabah yang telah dihormati sejak dahulu lagi menjadi pendorong untuk membina semula kaabah.


Dalam pembinaan semula kaabah, berlaku pertelingkahan antara puak-puak Quraisy mengenai,puak mana yang lebih berhak untuk meletakkan batu Hajarul Al-Aswad ditempat asalnya.


Pada ketika ini,Rasullullah yang terkenal dengan sifat Al-Amin telah memberikan cadangan mengenai siapa yang patut meletakkan Hajarul Al-Aswad ditempat asalnya.Baginda meminta sehelai kain, lalu diletaknya “Hajar al-Aswad” di atas hamparan kain dan meminta setiap kepala qabilah memegang hujung kain seterusnya meminta mereka mengangkatnya, sehingga apabila sampai ke tempatnya maka Baginda sendiri sekali lagi meletakkan dengan tangan Baginda ke tempatnya yang asal, demikianlah penyelesaian masalah dengan cara yang bijak yang dapat diterima oleh semua kaum.
KAI UMT-NURTURING YOUR VISION

No comments: